Türk Edebiyatı | Konular | Mesajlar | Son mesajlar |
---|
| İki döneme ayrılır;
| 6 | 8 | Paz Mayıs 31, 2015 1:06 pm Şinasi |
| | Sığır, şölen, yuğ törenlerinde; kam, baksı, ozan ve şamanların söylediği koşuk, sagu, sav ve destanlardan oluşan edebiyat dönemidir.Eserler anonimdir.Hece ölçüsü (7,8,11), dörtlük, yarım kafiye kullanılır.Dil öz Türkçe'dir.
| 4 | 6 | Paz Mayıs 31, 2015 12:55 pm Şinasi |
| | Türklerin yazıyı kullanmalarından, İslamiyete geçişe kadar süren dönemdir.
Öz Türkçe ve didaktik eserler yazılmıştır.
Göktanrı, Budizm gibi inançların etkileri görülür.
Göktürk Yazıtları, Uygur Metinleri.
| 2 | 2 | Paz Mayıs 31, 2015 1:06 pm Şinasi |
| 10. yüzyılda Karahanlıların İslamiyete geçişiyle başlayan dönemdir.Başlangıçta Uygur daha sonra Arap alfabesi kullanıldı.İlk kez Arap ve İran edebiyatı nazım şekilleri -mesnevi- kullanıldı.Genelde İslamiyeti öğreten didaktik eserler yazıldı. Hakaniye ve Oğuz lehçeleri kullanıldı. Dörtlüğün yanında beyit, hecenın yanında aruz kullanılmaya başlandı.Edebi dil giderek ağırlaşmaya başladı.
| 5 | 5 | Paz Mayıs 31, 2015 1:22 pm Şinasi |
| 12. yüzyılda başlayan İslamiyet öncesi edebiyatın izlerini taşıyan dönemdir.
Eserler sözlü oluşturulmuş, saz eşliğinde söylenmiştir.
Hece ölçüsü, dörtlük ve yarım kafiye kullanılmıştır. Bazı sanatçılar Divan edebiyatından etkilenerek aruzla da eserler vermiştir.
Edebi dil sade ve anlaşılırdır. Gözleme dayalı somut bir edebiyattır.
Şiirler cönk adlı defterlerde toplanır.
| 33 | 36 | Paz Mayıs 31, 2015 2:55 pm Şinasi |
| | Eserlerin söyleyeni belli değildir. Sonradan yazıya geçirilmiştir. Mani, ninni, türkü, ağıt nazım biçimleridir.
| 4 | 7 | Paz Mayıs 31, 2015 1:48 pm Şinasi |
| | 16. yüzyılda başlamıştır.Kulak için kafiye anlayışı vardır.Eserler hece ölçüsü, dörtlük, yarım ve cinas kafiyeyle yazılmıştır.Aşıklar şiirin sonunda ismini söylediler, buna tapşırma denir.Eserler cönklerde toplandı.
Koşma, semai, varsağı, destan nazım şekilleridir.
| 15 | 15 | Paz Mayıs 31, 2015 2:20 pm Şinasi |
| | | Köroğlu
| 1 | 1 | Paz Mayıs 31, 2015 2:10 pm Şinasi |
| | | Karacaoğlan, Kayıkçı Kul Mustafa, Aşık Ömer, Gevheri, Ercişli Emrah
| 5 | 5 | Paz Mayıs 31, 2015 2:16 pm Şinasi |
| | | Levni
| 1 | 1 | Paz Mayıs 31, 2015 2:16 pm Şinasi |
| | | Erzurumlu Emrah, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihni, Seyrani
| 4 | 4 | Paz Mayıs 31, 2015 2:20 pm Şinasi |
| | 12. yüzyılda Ahmet Yesevi ile başladı.Dili aşık tarza göre ağır, divan edebiyatına göre hafiftir. Hece ölçüsü yanında aruz, dörtlük yanında beyit kullanılmıştır. İlahi, nefes, şathiye, devriye, nutuk, hikmet nazım şekilleridir.
| 14 | 14 | Paz Mayıs 31, 2015 2:55 pm Şinasi |
| | | Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli
| 2 | 2 | Paz Mayıs 31, 2015 2:43 pm Şinasi |
| | | Hacı Bayram Veli, Eşrefoğlu Rumi
| 2 | 2 | Paz Mayıs 31, 2015 2:45 pm Şinasi |
| | | Kaygusuz Abdal
| 1 | 1 | Paz Mayıs 31, 2015 2:47 pm Şinasi |
| | | Pir Sultan Abdal
| 1 | 1 | Paz Mayıs 31, 2015 2:48 pm Şinasi |
| | | Niyazi Mısri
| 1 | 1 | Paz Mayıs 31, 2015 2:50 pm Şinasi |
| | | Erzurumlu İbrahim Hakkı
| 1 | 1 | Paz Mayıs 31, 2015 2:51 pm Şinasi |
| 13. yüzyılda Hoca Dehhani'nin din dışı temaları işlemesiyle başlamıştır. İran-Arap edebiyatı etkisiyle gelişmiştir. Sanat için sanat ve göz için kafiye anlayışında oluşturulmuş, soyut bir edebiyattır. Şiir aruz ölçüsü, beyit ve bentlerden oluşturulmuş; konuşma dilinden uzak, ağır ve süslü bir dil kullanılmıştır. İçerikten çok şekil, bütünden çok parça güzelliği önemlidir. Konu bütünlüğü olmadığından şiirlerde başlık yoktur, şairler şiirin sonunda mahlaslarını kullanır. Gazel, kaside, mesnevi, kıta, müstezat, rübai, tuyuğ, terkib-i bent, terci-i bent, musammat (murabba, şarkı; muhammes) nazım şekilleridir.
| 52 | 52 | Paz Mayıs 31, 2015 7:11 pm Şinasi |
| | Hoca Dehhani, Mevlana, Sultan Veled, Ahmed Fakih
| 4 | 4 | Paz Mayıs 31, 2015 6:18 pm Şinasi |
| | Ahmedi, Nesimi, Gülşehri, Şeyyad Hamza, Kadı Burhanettin, Aşık Paşa, Kul Mesud
| 7 | 7 | Paz Mayıs 31, 2015 6:24 pm Şinasi |
| | Ahmed Paşa, Şeyhi, Necati, Süleyman Çelebi, Ali Şir Nevai, Sinan Paşa, Mercimek Ahmed
| 7 | 7 | Paz Mayıs 31, 2015 6:31 pm Şinasi |
| | Baki, Zati, Bağdatlı Ruhi, Fuzuli, Taşlıcalı Yahya, Seydi Ali Reis, Güvahi, Sehi Bey, Latifi
| 9 | 9 | Paz Mayıs 31, 2015 6:43 pm Şinasi |
| | Nefi, Nabi, Naili, Neşati, Veysi, Nergisi, İbrahim Peçevi, Naima, Katip Çelebi, Evliya Çelebi, Azmizade Haleti
| 11 | 11 | Paz Mayıs 31, 2015 7:06 pm Şinasi |
| | Nedim, Şeyh Galip, 28 Mehmet Çelebi
| 3 | 3 | Paz Mayıs 31, 2015 7:09 pm Şinasi |
| | Keçecizade İzzet Molla
| 1 | 1 | Paz Mayıs 31, 2015 7:11 pm Şinasi |
| 1839'da Mustafa Reşit Paşa'nın ilan ettiği fermanla birlikte edebiyatımızda görülen değişmenin yaşandığı dönemdir. İki döneme ayrılır;
| 3 | 3 | Salı Haz. 02, 2015 6:36 pm Şinasi |
| | Tercümanı Ahval -ilk özel- gazetesinin çıkışından, 1876 yılına kadar süren dönemdir.
Toplum için sanat anlayışı vardır. Amaç halkı eğitmektir.
Gerçekleşmese de dilde sadeleşme fikri vardır. Parça güzelliği yerine, konu bütünlüğü önemlidir.
Şiirde divan edebiyatı karşıtı olmalarına rağmen; yeni konuları -vatan, millet, eşitlik, hak, adalet- divan edebiyatı nazım şekilleri ve aruz ölçüsüyle yazdılar.
Roman, hikaye, tiyatro gibi türlerde ilk kez eserler verildi. Bu yüzden eserlerde acemilikler görüldü.
Özellikle yanlış batılılaşma gibi sosyal konular işlendi.
Uzun ve gereksiz tasvirler yapılmış, rastlantılar oluşturulmuş, noktalama işaretleri ilk kez kullanılmıştır.
Romantizm ve Klasisizm etkili olmuştur.
| 3 | 3 | Salı Haz. 02, 2015 6:36 pm Şinasi |
| |
| 0 | 0 | |
|
| 0 | 0 | |
| |
| 0 | 0 | |
|
| 0 | 0 | |
|
| 0 | 0 | |
|
| 0 | 0 | |
| |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| | |
| 0 | 0 | |
| |
| 0 | 0 | |
| |
| 0 | 0 | |